Groepen 6, 7 en 8

Film

Nieuwe 
horizon

Locatie: 
Filmhuis Cultuurcentrum Parkvilla

International​​​​ Film Festival Rotterdam

IFFR biedt in samenwerking met Cultuurpalet een prachtig filmprogramma met (inter)nationale kwaliteit cinema voor de groepen 6, 7 en 8. Film is hét medium bij uitstek om de wereld te ontdekken. In dit programma stimuleren we de leerlingen na te denken over thema's die in de films aan het licht komen. 

De leerlingen maken kennis met het festivalprogramma en bekijken films van over de hele wereld. 

Tijdens de voorstelling zal de presentator op een speelse wijze met de kinderen in gesprek gaan over de films.

Cultuurpalet is altijd op zoek naar interessante partners om de leerlingen iets bijzonders te laten beleven. International Film Festival Rotterdam is dit jaar weer van de partij. De vertoning,  schoolseizoen 19-20, in

bioscoop Castellum is als goed beoordeeld. Iedereen was enthousiast. Vernieuwend, anders en vooral de gesprekjes tussendoor met de presentator werden op prijs gesteld en aan deelgenomen.

De films worden begeleid met lesmateriaal. Dit materiaal is een goede voorbereiding op het festivalbezoek en op de films die de leerlingen gaan zien. De voorstellingen sluiten perfect aan bij de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs.

Het Filmhuis in Cultuurcentrum Parkvilla is onze gastheer. Bereid je met je groep goed voor. Vooraf komt er genoeg materiaal om met de leerlingen aan de slag te gaan. Het verhoogt de kwaliteit van het bezoek aan de bioscoop. Bij het filmprogramma wordt digitaal lesmateriaal aangeboden.  

De voorstelling duurt 1 uur en 30 minuten. De filmpjes worden los van elkaar na vertoning met de zaal nabesproken.

Datum: 
14 t/m 18 maart
2022

Nieuwe horizon

Groep 6, 7 en 8. Educatie heeft binnen IFFR een ruime en diverse selectie aan films. De films zijn nauwkeurig uitgekozen en sluiten goed aan bij de doelgroep. De films bestaan uit speelfilms, documentaires en korte films. IFFR vindt het belangrijk om opkomende en gevestigde filmmakers te bemoedigen en te stimuleren in hun artistieke projecten. De selectie van Educatie bestaat daarom uit films die veelal onbekend zijn, uit verre landen komen en gemaakt zijn door jong, beginnend talent. Bij elke film zijn opdrachten die je voor en na het zien van de film, met je klas, kunt maken. De opdrachten staan op deze pagina. Kijken en laat jezelf meevoeren naar een andere wereld: de wereld van film!

Kort, korter, kortst!

Kort, maar krachtig: dat zijn de shorts films bij IFFR. Ze staan in de schijnwerpers en doen zeker niet onder aan hun ‘grote broer’ (lange films). Sterker nog, er draaien honderden shorts films tijdens IFFR. Wist je dat, de korte films de allereerste films waren? Door gebrek aan technische kennis konden mensen, een eeuw geleden, de films niet langer dan een minuut maken. Tegenwoordig hebben we die kennis wel en zijn we instaat om veel langere films te maken, maar korte films worden nog steeds gemaakt en vertoond bij IFFR. Bij een korte film heeft de maker vaak meer vrijheid om zijn eigen stempel te drukken op de film. Maar hoe kort, is kort? Op IFFR kan dat variëren van 1 minuut tot 59 minuten. Op deze pagina vind je een programma vol met korte films en kan je kennis maken met de enorme diversiteit.

Thema: ‘Nieuwe Horizon’

Voor Educatie IFFR 2021 was het thema van de kortfilms Nieuwe Horizon. Met Nieuwe Horizon tonen we films waarin alle personages iets nieuws ontdekken waardoor hun wereld (en horizon) verandert. Ze ontdekken iets in zichzelf, in de ander, in hun omgeving of ze worden zelf ontdekt. In alle films maken de hoofdpersonen een verandering door die soms gepaard gaat met  

angst, verdriet en verlies, maar vaak ook met plezier, hoop en nieuwe vriendschappen.  In elk verhaal ontdekken we een nieuwe horizon, is er een nieuw begin dat ons met een andere blik naar de wereld van morgen laat kijken.

Verrassingsfilm
Marlies van der Wel

Synopsis:
Dat is een verrassing!  

Over de filmmaker:
Marlies van der Wel is een Nederlandse animator en illustrator. Ze woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Ze begon haar carrière in 2007 en werkte aan zowel commerciële als onafhankelijke projecten. Deze animatiefilm, gemaakt door Marlies van der Wel, is speciaal gemaakt voor de 50e editie van IFFR. Marlies heeft een animatie gemaakt op het muziekstuk ‘Enigma Variaties’ van componist Edward Elgar, met als thema ‘vriendschap’.

Au Large

Inhoud: 
Er is veel over te fantaseren als je door een supermarkt loopt. In Au Large ziet een man een iglo van houten kratten en doet hij alsof hij op de Noordpool is. De mensen om hem heen kijken verbaasd toe hoe hij vol enthousiasme een vis probeert te vangen. 
   
Regie:
Mathilde Pepinster
 Land:
België
 Lengte:
6’
 Genre: Animatie

Mwansa the Great

Inhoud:  
Deze korte film over de kleine Mwansa verbeeldt de tomeloze fantasie van kinderen. In gedachten is hij Mwansa de Grote en kan hij alles: autorijden, leeuwen vangen en zelfs vliegen. Wanneer Mwansa de pop van zijn zusje stukmaakt, moet hij al zijn superkrachten aanspreken om de pop te kunnen repareren.  

Regie:
Rungano Nyoni
L
and: Zambia
Lengte: 23’

Genre:
Drama

My Father the Mover

Inhoud: 
Stoan Galela is dansleraar en leider van de United Township Dancers in een arme wijk in Kaapstad. Hij laat zijn leerlingen zien hoe ze zich door te dansen vrij kunnen voelen en voor even hun problemen kunnen vergeten. Maar zijn eigen dochter Alatha danst liever niet.   

Regie:
Julia Jansch
Land:
Zuid-Afrika
Lengte:
13’
Genre:
Documentaire

Le départ

Inhoud: 

In de zomer van 2004 komen Adils vader en broer vanuit Frankrijk naar Marokko. Adil zelf heeft weinig te doen, behalve spelen met zijn vrienden en kijken naar zijn idool, de atleet Hicham El Guerrouj op de Olympische Spelen. Dan krijgt hij te horen dat hij alles moet achterlaten en met zijn vader en broer meegaat naar Frankrijk.    

Regie:
Saïd Hamich Benlarbi
Land: Frankrijk, Marokko
 Lengte:
25’
 Genre:
Drama   

Lesmateriaal:
filmpje die vooraf met de leerlingen bekeken moet worden aangevuld met een lesbrief.