Groep 6 en 7

Special project

Schrijven over de Limes 
De Romeinse tijd in Nederland

Data: 
bezoek Museumpark Archeon november en december 2025
Schrijven in de klas: januari en februari 2026
Insturen drie verhalen: 1e week maart 2026
Schrijf je in!

Het webinar zal 
met een link zoals 
ook het boek 
“wat een goede tekst”  en 
“Op avontuur in Archeon”  
na inschrijving 
op school worden bezorgd

Cultuurpalet werkt samen met Bibliotheek Rijn en Venen, Cultuureducatie met Kwaliteit en Museumpark Archeon om leerkrachten en leerlingen te stimuleren tot het schrijven rondom een thema. Voor dit project is het thema: “De Romeinse Limes”. Kennis over het thema doen leerlingen op in de klas en bij een bezoek aan het Archeon. Vervolgens formuleert de leerkracht een schrijfopdracht over (het bezoek aan) de Limes. In een webinar voor leerkrachten wordt precies uitgelegd hoe je dit het beste kan doen.  
Webinar voor leerkachten

Het webinar “schrijven over de Limes” wordt verzorgd door Suzanne van Norden en biedt inzicht in effectieve schrijfdidactiek voor het basisonderwijs. 

Dit webinar wordt online beschikbaar na inschrijving en kan flexibel door de leerkracht worden ingezet. Ook ontvangt de leerkracht, na inschrijving de boeken  “wat een goede tekst” van Suzanne van Norden en “Op Avontuur in Archeon” van de schrijvers van de ronde tafel die gebruikt kunnen  worden als naslagwerk bij het verzorgen van het schrijfonderwijs. 

Het webinar zal met een link zoals ook het boek “wat een goede tekst”  en “Op avontuur in Archeon”  na inschrijving op school worden bezorgd.

Kerndoelen 

Dit project sluit naadloos aan bij de nieuwe kerndoelen voor het vak Nederlands. De opzet is vakoverstijgend en biedt daarmee de kans om gelijktijdig te werken aan het verwerven van (thematische) kennis, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid. 

Het bezoek aan het Archeon maakt integraal onderdeel uit van dit project en geldt niet als vrijblijvend museumbezoek. Door deel te nemen participeren leerlingen automatisch in het project "schrijven over de Limes”.
Bundel met inspiratie voor goed schrijfonderwijs

Na het voltooien van het schrijfonderwijs, selecteert de leerkracht in overleg met de klas drie verhalen (eventueel met bijbehorende tekeningen) die vervolgens samen met de schrijfopdracht naar Cultuurpalet worden gestuurd. 

Hieruit wordt een bundel samengesteld die ter inspiratie van goed schrijfonderwijs zal dienen. 
Projectopzet 

Fase 1:Oriëntatie op het thema 

De leerkracht en de leerlingen oriënteren zich op het thema met behulp van de website:





Op deze website staan teksten, afbeeldingen, filmpjes, topografische kaarten en een schoolplaat die ingezet kunnen worden in een aantal voorbereidende lessen. Ook ontvangt de leerkracht de verhalenbundel “Op Avontuur” (van de schrijvers van de ronde tafel) met verschillende verhalen uit de tijd van de Romeinen. Hieruit kan in de klas worden voorgelezen. Daarnaast kan de leerkracht ook andere boeken over het onderwerp lenen in de bibliotheek.
website canon 
van nederland

Fase 2: Bezoek aan Archeon

De klas bezoekt Museumpark Archeon, waar een archeotolk één verhaal uit de bundel “Op Avontuur” vertelt. Aansluitend bezoekt de klas een locatie die gerelateerd is aan het verhaal. 

Fase 3: De schrijfopdracht

Na afloop van het bezoek start de schrijfopdracht in de klas, waarbij de leerkracht instructies verstrekt, voorbeeldteksten bespreekt, tekstbesprekingen organiseert en gelegenheid biedt tot herziening van geschreven werk. Alle benodigde informatie hiervoor is verzameld tijdens het webinar en terug te vinden in de gids “Wat een goede tekst”.

Om de lesbrief 
en het 
'Onderwerp: 
Drukte op de Rijn'

te openen:
klik op de afbeeldingen

Lesbrief

Onderwerp: Drukte op de Rijn