Stichting het Cultuurpalet maakt het mogelijk dat leerlingen
van het primair onderwijs (groepen 1 tot en met 8) kennis maken met de
kunstzinnige en culturele aspecten in hun leefwereld. Het gaat bij die
kunstzinnige oriëntatie om het verwerven van enige kennis van de hedendaagse
kunstzinnige en culturele diversiteit. De activiteiten vinden zowel op school
plaats als via regelmatige interactie met de (buiten) wereld. De kinderen leren
aan de hand van het aanbod zich open te stellen: ze kijken naar beelden en gaan
zelf ook aan het werk met bijvoorbeeld klei of papier-maché; ze maken,
luisteren en kijken naar muziek; ze leren interviewen, luisteren en genieten
van taal; ze leren kijken en luisteren naar film en podiumkunsten en genieten
van het acteer werk.
Acht schoolorganisaties De Morgenwijzer, Stichting
Scopescholengroep, Stichting Montessori Onderwijs Zuid-Holland (M.Z.H),
Stichting Islamitische Basisschool Alphen aan den Rijn e.o., De Taaltuin Alphen
aan den Rijn, Horizon Op Maat, Stichting Vrijeschool Rijnstreek, Tamboerijn
school met de open bijbel en Fonds Alphen e.o. hebben een convenant met de
stichting Het Cultuurpalet afgesloten. Zo wordt gegarandeerd voor alle groepen
(7200 leerlingen en 38 basisscholen) een aanbod gecreëerd. De solidariteit
onderling maakt dat zowel een kleine als een grote school van het totale aanbod
gebruik kan maken. Het huidige convenant loopt tot en met het schoolseizoen
2022-2023 toen met 2026-2027.
Het Fonds Alphen aan den Rijn e.o., Theater Castellum,
Cultuurcentrum Parkvilla, Museumpark Archeon, Nieuwe Muziek School Alphen,
Jeugdtheaterhuis en de bibliotheek Rijn en Venen en ook gemeente Alphen aan den
Rijn hebben elkaar gevonden in de overtuiging dat kunst- en cultuureducatie een
onmisbaar onderdeel is in het curriculum van een basisschool.
Kijken - denken - doen
Het Cultuurpalet streeft ernaar dat kinderen waardering
krijgen voor de culturele en kunstzinnige uitingen in hun leefomgeving en doet
dit door onderstaande kerndoelen invulling te geven:
Het Cultuurpalet streeft ernaar dat kinderen waardering krijgen voor de culturele en kunstzinnige uitingen in hun leefomgeving en doet dit door onderstaande kerndoelen invulling te geven:
* Kunstzinnige oriëntatie
De leerlingen hebben geleerd beelden, taal, muziek, spel en
beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om
er mee te leren communiceren. De leerlingen hebben geleerd op eigen werk en dat
van andere te reflecteren. De leerlingen hebben geleerd enige kennis over en
krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
*Oriëntatie op jezelf en de wereld De leerlingen hebben geleerd gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. De leerlingen hebben geleerd de kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines wereldoorlogen en Holocaust; televisie en computer. De leerlingen hebben geleerd over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
onze werkwijze
Het bestuur komt tijdens het schoolseizoen 4x samen.
Directeur Cees Verboom is verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering
en legt verantwoording af aan het bestuur.
Voorzitter:
Annemieke de Boer
Luc Steenhorst
Penningmeester: Carin Kleiweg