0613436236
info@cultuurpalet.nl
Home
Over ons
Activiteiten
Boerenbeestjes
Knipsels en foamdruk Matisse
Alice in Wonderland
Zeg het met bloemen
De Brief voor de Koning
Voorlezen – Samen lezen – Praten over …
Schrijven over de Limes
De Kinderband
Een muzikale belevenis in de …
Een Muzikale Ontdekkingstocht!
Kaboom Animation Festival
De Cultuurpalet Muziekkist
CmK
Nieuwsbrievenarchief
Contact
Mijn Zus
Home
Over ons
Activiteiten
Boerenbeestjes
Knipsels en foamdruk Matisse
Alice in Wonderland
Zeg het met bloemen
De Brief voor de Koning
Voorlezen – Samen lezen – Praten over …
Schrijven over de Limes
De Kinderband
Een muzikale belevenis in de …
Een Muzikale Ontdekkingstocht!
Kaboom Animation Festival
De Cultuurpalet Muziekkist
CmK
Nieuwsbrievenarchief
Contact
Mijn Zus
Groep 8
Literatuur
Voorlezen - Samen lezen - Praten over boeken
In de klas
Thema: Jeugdliteratuur & Identiteitsontwikkeling
- Voor(lezen) verbetert de taalvaardigheid;
- Verhalen bieden uitzicht op de wereld en inzicht
in jezelf;
- Praten over boeken geeft betekenis.
schrijf je in!
In dit project leest de leerkracht voor. De hele klas leest hetzelfde boek. Én als kers op de taart komt de schrijver op bezoek in de klas.
Cultuurpalet wil bijdragen aan het lezen en het begrijpen van de Nederlandse taal op een creatieve manier. We bieden leerkrachten ondersteuning en werken samen met de bibliotheek Rijn en Venen en Cultuureducatie met Kwaliteit.
De leerkracht kiest zelf de boeken en neemt deel (?) aan deskundigheidstraining.
Dit project ontzorgt en ondersteunt. Zonder twijfel een must voor groep 8.
Masterclass
“voorlezen met gevoel voor drama”
Op woensdag 29 oktober om 13.30 uur is er een masterclass in de bibliotheek.
Kinderboekenschrijver Kevin Hassing
vertelt je alles over voorlezen met gevoel voor drama én met plezier! Alle leerkrachten zijn welkom.
schrijf je in!
Introductie
Tot een jaar of tien doen kinderen vooral wat ouders en andere volwassenen hen voorleven. Daarna beginnen de tienerjaren waarin een eigen identiteit ontwikkeld wordt. De tienerjaren zijn een dun lijntje tussen de veiligheid van de jeugd en het reiken naar eigenheid en volwassenheid. Een bijzondere maar soms ook moeilijke periode. Het is belangrijk om in deze tijd handvatten mee te krijgen, spiegels en verhalen over het leren kennen van jezelf en het vinden van je eigen weg in de wereld. Jeugdboeken bieden hiertoe een heel mooie gelegenheid.
Voorlezen
In dit project staat het boek “
Het laatste jaar”
van Matt Goodfellow centraal. Dit is niet alleen een hartverwarmend verhaal over het laatste jaar op de basisschool maar ook een fantastisch boek om voor te lezen als leerkracht. Het dompelt je onder in een wereld van taal en speelt zich af in een herkenbare setting waardoor je aan het eind onvermijdelijk van de hoofdpersoon bent gaat houden!
Lezen
Na het voorlezen van dit boek door de leerkracht, komt er een boekcollectie van 30 dezelfde boeken in de klas. De leerlingen krijgen 3 weken om het boek te lezen, mag eventueel mee naar huis. Daarna worden de boeken door de fietskoerier weer opgehaald. De leerkracht maakt een keus uit de volgende boeken (top 5 doorgeven!):
Leesniveau: + | ++ | +++
1.
Vandaag komen we niet meer thuis van Enne Koens.
++
Vandaag komen we niet meer thuis
gaat over een jongen die in een onbekend land een nieuw begin moet maken. Enne Koens stijl kenmerkt zich door een subtiele afwisseling van uitgebreid vertellen met oog voor goed gekozen details en dingen ongezegd laten.
2.
Het Pungelhuis
++
Waarom heeft niemand Ole ooit verteld dat hij nog een opa had? En waarom krijgt hij nu alleen maar te horen dat het een vreselijke man was? Voor Ole komt het verleden tot leven als hij met zijn vader terugkeert naar opa’s huis in de bossen van Brabant, vlak bij de grens met België. Daar woedde in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een hevige strijd tussen botersmokkelaars en commiezen. Langzaam maar zeker ontdekt Ole waarom zijn vader nooit over zijn opa wilde praten.
3.
Duizend stukjes overal +
De 12-jarige Mijs zit net op de middelbare. Ruim een jaar geleden overleed haar 12-jarige broer Joes. Sindsdien loopt alles in het honderd. Bij de eindmusical maakt ze ruzie en slaat een klasgenootje. Ze stopt met hiphopdansen, wat ze zo graag deed, en ze voelt zich vaak boos, alsof er een bolbliksem in haar lijf rondraast. Op school gaat iedereen haar uit de weg. Haar ouders sturen Mijs naar een therapeut, die met het idee van een rouwbot komt, zodat ze met haar broer kan praten.
4.
Het kleine heelal van Annejan Mieras
+++
Raaf heeft vette pech. Ze is geschorst op school, haar vader staat ergens vast in het buitenland en tot overmaat van ramp is er een lekkage in hun appartement. Met haar moeder gaat ze daarom tijdelijk in een oude caravan op camping ‘Het kleine heelal’ wonen.
Annejan Mieras schreef een fonkelend verhaal over vriendschap, vervelende volwassenen en heel wat vragen.
Zal Raaf de antwoorden vinden?
5.
De spin en de sleutel van Anna Wolz
++
Elena vlucht naar het einde van de wereld.Atlas wacht op het einde van de wereld. En dan ontmoeten ze elkaar…
Een bloedhete zomer. Elena moet een hele maand logeren bij het nieuwe gezin van haar tante, want niemand anders wil haar hebben. Vlak voordat ze aankomt, gooit ze haar telefoon weg en knipt ze haar lange haar af.
Op de boerderij leert ze Atlas kennen. Hij heeft de ramen van zijn slaapkamer dichtgetimmerd, elke nacht verdwijnt hij uren in het donker en zijn zusje zegt dat hij de school in brand heeft gestoken.
De laatste keer dat Elena iemand probeerde te helpen, ging het compleet mis. Maar hoe kan ze een maand tussen zoveel geheimen wonen zonder iets te doen?
6. Achtse groepers
huilen niet +
In de groep van juf Ina is vaak gedoe, vooral over voetbal. Gelukkig is zij erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als haar leerling Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan ook juf Ina niets meer verzinnen. Heel groep acht leeft mee. Gelukkig kan Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om het kamp, het schoolvoetbaltoernooi, of het plan om de juf aan een nieuwe man te helpen.
Achtste-groepers huilen niet
is niet meer weg te denken uit het Nederlandse kinderboekenaanbod.
7.
Een rugzak vol van Pieter van Koolwijk +
Obi moet met de trein naar zijn moeder, omdat zij hem niet op kan halen en zijn vader hem niet weg kan brengen. En hij moet ook nog die stomme, oude rugzak om, omdat hij zijn andere kwijt is geraakt. Alsof dat allemaal al niet erg genoeg is, geeft hij ook nog iets te veel geld uit aan een zakmes, waardoor hij niet genoeg heeft om een treinkaartje te kopen. Dus besluit Obi naar het volgende station te lopen. Dat gaat natuurlijk helemaal niet goed. En dan hoort hij ook nog iets in zijn rugzak…
8.
Gevangen in de stad van Marte Jongbloed
+
Bregje is als baby achtergelaten in de kerk en woont sindsdien in het weeshuis. Omdat ze veel vragen stelt en zich overal mee bemoeit, wordt ze gezien als een lastpak en krijgt ze vaak straf. Wanneer de vroedvrouw een hulpje in de huishouding nodig heeft, valt de keuze toch op Bregje. Dan wordt de stad voor de tweede keer door de Spanjaarden belegerd. De inwoners kunnen geen kant op en lijden honger. Als vervolgens de pest uitbreekt en er veel doden vallen, onder wie ook de vroedvrouw, staat Bregje er opnieuw alleen voor. Maar deze keer trekt ze haar eigen plan…
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website bieden. Als u doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat u hiermee tevreden bent.
Ok