Een proportioneel en kwaliteit rijk programma wat een
ijzersterke invulling is van ons motto; luisteren, kijken, denken en doen!
Vluchtelingen. Ze zijn er. Ze zitten naast jou in de
klas, wonen bij jou in de buurt en spelen misschien wel bij jou op de
voetbalclub. Om met elkaar samen te leven, is het belangrijk om elkaar goed te
kennen, om iets te weten van wat de ander heeft meegemaakt. Wie zijn onze
nieuwe landgenoten en hoe zijn zij hier gekomen? Hoe zag hun leven er vroeger
uit en waarom moesten zij vluchten?
Lezen is een beproefde methode om meer te weten te komen over andere mensen en andere werelden. Praten over wat je gelezen hebt, is belangrijk om hetgeen je gelezen hebt, te verwerken en je een mening te vormen, maar ook voor het ontwikkelen van literaire competentie. Er is geen goed of fout antwoord. Het beste dat we kinderen kunnen toewensen, is dat zij in staat worden gesteld zich te omringen met kennis over het ongewone en het onbekende en dat zij de vaardigheden ontwikkelen om op basis van deze informatie genuanceerde afwegingen te kunnen maken.
Voorlezen en zelf lezen
De laatste jaren is een aantal indrukwekkende literaire
jeugdboeken over dit onderwerp verschenen. Toegankelijke boeken over kinderen
die eigenlijk helemaal niet zo anders zijn als jij en ik. Ze hebben wel iets
anders meegemaakt en delen deze ervaringen met ons. Dit lesprogramma bestaat uit een voorleesboek dat de
leerkracht voorleest in de klas en een koffer met dertig (dezelfde) boeken die
de leerlingen zelf lezen. Zowel het voorleesboek als het zelfleesboek gaan over
vluchtelingkinderen.
Voorleesboek Ademloos
Het voorleesboek is “Ademloos”, geschreven door de Alphense
schrijver Gerard van Gemert die ook boeken over onder meer de Tweede
Wereldoorlog schreef. Dit indringende portret van een Syrische jongen die probeert
aansluiting te vinden op het voetbalveld, laat op een prachtige manier zien hoe
complex het onderwerp van migratie en integratie is en wat het met kinderen en
volwassenen doet.
Leesboek Misjka
Het boek Misjka van Edward van de Vendel en Anoush Elman is
het verhaal van Roya die met haar familie is gevlucht uit Afghanistan. Het
verhaal begint als de familie een eigen huis krijgt in Nederland. Bij een eigen
huis hoort een huisdier, vindt Roya. Het wordt een schattig wit dwergkonijntje
dat ze Misjka noemt. Aan Misjka vertelt Roya over de vlucht uit haar land. Maar
op een dag, is Misjka opeens verdwenen.
Edward van de Vendel en Anoush Elman schreven samen eerder De gelukvinder, een boek voor jongeren
gebaseerd op Anoush’ levensverhaal. Ze bleven daarna contact houden en toen er
een dwergkonijntje in het gezin van Anoush kwam, was er opeens nog een verhaal
dat verteld moest worden.
Misjka is een prachtig verhaal dat voor jonge kinderen een
inkijkje biedt in het leven van een gezin da gevlucht is uit Afghanistan. Het
dwergkonijntje i hun steun en toeverlaat en door hem voelen wij met Roya en
haar familie mee.
Leesboek Kinderen van ver
Waarom schrijf je niet over mijn oorlog?’ Die
vraag kreeg Martine Letterie regelmatig tijdens haar schoolbezoeken, als ze
vertelde over haar boeken over de Tweede Wereldoorlog. Martine Letterie vond
dit een heel goede vraag, en zo is dit boek ontstaan.
Samuel, Tamar, Azad en Fatima zijn doodgewone kinderen. Hun leven in hun
land van herkomst wordt beschreven en het is mooi om te ontdekken dat dit
helemaal niet zo veel verschilt van ons eigen leven. Tot er een oorlog
uitbreekt en ze alles en iedereen die ze kennen moeten achterlaten, soms zelfs
hun ouders. Op zoek naar een plek waar ze veilig zijn. De verhalen van hun
vlucht en hun aankomst in Nederland komen samen in de taalklas waar zij samen
zijn. Daar krijgen zij de opdracht om een tekening te maken van hun droom voor
de toekomst…
Creatieve verwerking
Na het lezen van de boeken is er een digitale les voor in de
klas. In deze les wordt ingegaan op thema’s vanuit de boeken Ademloos, Misjka
en Kinderen van ver. Er worden vragen gesteld en dramatische werkvormen
geïntroduceerd waardoor de leerlingen “aan “komen te staan en nadenken over de
complexe thematiek rondom migratie, integratie en goed samenleven. Zij leren
voelen, ervaren en nadenken over vraagstukken zoals de vraag wat grenzen
eigenlijk zijn. Wie bepaalt de grens? Wat is jouw eigen grens? Hoe kom je
daarachter en hoe bewaak je die? Wat doe je als iemand over jouw grenzen heen
gaat? De les wordt verstuurd na afloop van het lezen van de boeken en kan
ingezet worden ter voorbereiding op het bezoek van de schrijver.
Schrijversbezoek
Na het lezen en de creatieve verwerking komt de schrijver
van één van de boeken op bezoek in de klas om met de leerlingen te praten over
het boek en de gevoelens en gedachten die zij hierbij hebben. Het gesprek is
open en gericht op het stellen van vragen door de thematiek vanuit meerdere
invalshoeken te benaderen. Door het verbreden van inzichten in de complexiteit
van vraagstukken rondom dit onderwerp, wordt bijgedragen aan oriëntatie op
jezelf en de wereld en burgerschapsvorming.
Voorlees boek
Ademloos
Leesboeken
Misjka
en
Kinderen van ver
Schrijver in de klas
Enkele weken nadat het boek is uitgelezen komt er een
schrijver in de klas.